Sunday 3 February 2013

Selera Makan Sudah Tidak Seperti Dulu Lagi..

Hari ni saya terjumpa balik diari makanan saya masa saya mula-mula berdiet dulu. Masa tu saya cuba catat apa yang saya makan setiap hari dalam sebuah buku.."food log" saya.. Bila baca balik, sungguh tak sangka..BANYAK SUNGGUH yang saya makan dalam sehari dulu..memang patutla badan naik bagai dipam-pam pun..

Ini antara coretan saya dulu..

13/10/11

Breakfast
Roti coklat gardenia

Lunch
Nasi + begedil 1 ketul
Kuah + Ikan keli
keropok lekor 2 keping

Snack
Keropok lekor 3 keping

Snack lagik..hihi
Jambu air 2 potong

Dinner
Nugget 4 pieces + Keropok kering
Biskut weetameel + Milo

Supper
Bihun tomyam..

Banyak kan? Makan macam naga..tak sihat sungguh corak pemakanan saya dulu..

14/10/11

Breakfast
Nasi lemak + Sambal Ikan Bilis + Telur goreng

Lunch
Roti Arab + Kuah kari + daging

Snack
Keropok Ikan

Dinner
Milo
Biskut Weetameel
Keropok Ikan

31/10/11

Breakfast
Milo
Egg waffle gardenia 1 piece

Lunch
Nasi goreng
Telur rebus masak sambal
Keropok lekor 5 keping

Snack
Kek lapis  5 slices (kecil sangat slicesnya)

Dinner
Nasi goreng
Ikan goreng
Teh ais
Keropok lekor 5 keping

Ini antara apa yang saya catat dulu dalam food log saya..bila dilihat semula memang banyak sangat saya makan..especially time dinner tu yang sangat menambah berat badan.

Sekarang, selera makan say sudah tidak seganas dulu..Terutamnya waktu makan malam, nasi bukan lagi jadi pilihan. karbohidrat memang saya kurangkan pengambilan. Saya tetap makan nasi tapi waktu pagi atau tengahari saja..waktu-waktu lain, kadang-kadang saya sendiri sudah tidak berapa bernafsu untuk makan nasi..

Susu low fat juga sudah jadi rutin harian dan minum 2 liter air setiap hari adalah wajib bagi saya. Jika dulu saya memang kurang minum air, hanya bila dahaga saja tapi kini saya disiplinkan diri minum 2 liter air setiap hari. Saya juga bukan penggemar susu suatu masa dulu, tapi bila saya mula bersenam dan rasa sakit-sakit pada sendi selepas bersenam, saya mula amalkan minum susu low fat setiap hari. Hasilnya, alhamdulillah sakit sendi saya akibat bersenam sudah hilang..

Harap-harap perubahan saya ni berterusan dan akan membawa kesan POSITIF pada diri saya untuk jangka masa panjang..





No comments:

Post a Comment