Thursday 13 December 2012

12.12.12 & 13.12.12 (Day 20th)

Sedar tak sedar dah 4 minggu saya jalan kaki setiap hari mengelilingi tasik di kawasan kampung saya. Minggu depan, saya sudah perlu balik ke tempat kerja saya semula sekejap kerana ada hal kerja yang perlu diuruskan.

Oleh itu, saya perlukan alternatif senaman lain yang sesuai untuk saya amalkan bagi mengekalkan usaha saya untuk menurunkan berat badan. Sebab di kawasan rumah saya di Ipoh, taman rekreasi jaraknya jauh dari rumah, oleh itu untuk teruskan aktiviti jalan kaki memang kurang efektif.

Saya ingat nak cuba buat skipping pulak dan sekarang ni tengah mencari info2 pasal skipping ni..berapa kalori yang boleh dibakar dengan skipping dan faedah skipping. Saya pilih skipping sebab senaman ni boleh dibuat dalam rumah, jadi saya tak perlu keluar rumah untuk bersenam..

Sekarang dah 4 minggu saya berusaha, saya bagi tempoh 12 minggu untuk tengok perubahan keseluruhan yang lebih besar. Kalau ikutkan penimbang, dalam 4 minggu ni saya baru turun 3kg sahaja. Mungkin agak lambat sebab dipengaruhi kadar metabolisme badan yang agak rendah.

Tapi tak apa, sekurang-kurangnya ada penurunan lebih baik daripada tiada. Lemak-lemak yang dah tersimpan sekian lama tentunya susah nak disingkirkan. Dah lama membela lemak, nak buang pun tentulah ambik masa dan usaha yang gigih juga..yang penting, JANGAN BERHENTI!..kalau berhenti confirm, segala impian akan berkubur...oh NO! NO! NO!...

12.12.12

12, 106 langkah

7.26km

355.9 kcal


13.12.12

10,800 langkah

6.48km

317.5kcal


No comments:

Post a Comment